ELEMENTS אדריכלות ועיצוב פנים

מגמות צבעוניות: מי ואיך בוחרים עבורנו גוונים אופנתיים

"הגוון המוביל של השנה", "הצבע הטרנדי של השנה" הם ביטויים נפוצים בתעשיית האופנה ובעיצוב הפנים. לעיתים קרובות אנו לוקחים מגמות צבע כמובנות מאליהן, אך אם חושבים על כך, נשאלת השאלה: מי הם השופטים? במאמר זה אנו נסביר לך מי ואיך בוחר את הגוונים האופנתיים של השנה.

מעצבי דעת קהל

בראש מגמות הצבעים עומדים ארגונים כמו מכון הצבעים הסקנדינבי, מכון RAL ומותגי צבע מרכזיים, אך הסמכות העיקרית בעולם הצבע שייכת בהחלט למכון הצבעים של חברת "פנטון". עיצוב אתרים, תעשיית האופנה ותעשיית עיצוב הפנים מונחים על ידי לוחות "פנטון". בעיקרו של דבר, "פנטון" יוצרת שדה מידע משותף למעצבים. איך זה קורה?

אולי נראה שקבוצת מומחים שהוכרזו בעצמם בוחרים באקראי צבע, נותנים לו שם הרמוני, מקצים מספר, וכל הסובבים ,על בסיס אמונה בלבד, משנים מיד את ארון הבגדים, צבע הקירות וגוון הרהיטים. אבל הכל הרבה יותר מעניין.

צוות מכון הצבעים של "פנטון" מורכב לא רק מקבוצת מומחים, אלא גם ממספר גדול של פרילנסרים שאוספים מידע בכל תחומי חיי האדם בהם מעורב צבע: על המסלולים, בעיצוב פנים, ברשתות החברתיות, בתעשיית הקולנוע וכו'. מומחי פנטון, מעבדים את המידע שהתקבל, מנתחים מצבי רוח עולמיים, טרנדים והעדפות צבע, מעריכים תחזית צבעים, קובעים את המועדפים העונתיים ואת הצבע העיקרי של השנה. "פנטון" אינם מתכנני מגמות, אלא מנבאים של מגמות צבע.

איך הם עושים את זה

צבע השנה ב"פנטון" נקבע לשנתיים: ראשית בודקים דפוסי צבע והעדפות קבועות, שאמינותם נקבעת  לפי הביקוש לגוונים מסוימים של חברות ייצור. ואז, בשיתוף פעולה עם המעצבים המובילים בעולם, נוצרת רשימה קצרה של גוונים פופולאריים, אחד מהם יהפוך לחביב על כולם. הגוון הראשי של השנה מוכרז באופן מסורתי בדצמבר.

ובדצמבר הבא? האם הצבע הקודם נעלם, נשכח, מיותר, יפנה את מקומו לחדש? זה לא עובד ככה. במשך שנתיים-שלוש נוספות, יש הד כביכול של הגוון האופנתי שישפיע בכל כיווני העיצוב.

חברות צבע מובילות המציגות פלטות אופנה משלהן מונחות גם על ידי מגמות בעולם העיצוב והביקוש באולמות התצוגה שלהן. מסיבה זו, לוחות אופנה של מותגים וארגונים שונים הם לרוב שם נרדף זה לזה.

מה עומד מאחורי הצבע

מומחים לא רק עוקבים אחר מצבי רוח צבעוניים בחברה, אלא גם מנתחים את הסיבה שלהם. כך שבשנת 2019, Coral Living ("אלמוגים חיים") הפך למועדף על "פנטון", כי על פי מכון הצבעים, זה היה הגוון שהעולם "היה זקוק לו" באותו הרגע. שמנו את המילה "זקוק" במרכאות – כמובן שהעולם יכול להסתדר ללא " אלמוגים חיים", אך הוא בהחלט זקוק למינון של אופטימיות, חום ואהבה לטבע, שסימל הגוון שבחרה חברת "פנטון".

סנטימנטים קולקטיביים ומגמות בתרבות הגלובלית עומדים מאחורי הגוון האופנתי.

בשנת 2020, "פנטון" הכריזה על הצבע "כחול קלאסי" כצבע המועדף. מומחים הסבירו את הבחירה הזו על ידי התשוקה העולמית ליציבות ושלווה, שמסומלים על ידי הגוון של השמיים בשעות הדמדומים. בהתחשב באירועי 2020 התחזית הצדיקה את עצמה.

מגמות צבע אינן דוגמה, אלא רק קו מנחה, מערכת כלים למעצבים וסמל לאירועים המתרחשים בעולם. 

מגמות כלליות

הגוון המוביל של שנת 2020 שחזתה "פנטון" התגלה כמתאים לפלטות האופנתיות של מרבית מותגי הצבע: כמעט לכולם יש צבע כחול כהה אצילי בווריאציות שונות.

יחד עם זאת, על פי מותג הצבע של "דולוקס", הצבע העיקרי של השנה היה "שחר שקט" – אור רגוע וגוון אוניברסלי.

והמותג "טיקורילה" בחר בגוון הצהוב בהיר "לימונדה" כמועדף עליהם להכניס את הקיץ והשמש לחלל הפנים.

המסקנה המתבקשת: יש כל כך הרבה לוחות אופנתיים, יש כל כך הרבה גוונים עיקריים של השנה. בחירה כל כך שונה של הגוון המוביל עשויה להיראות אקראית. אך אם נסתכל מקרוב, נגלה גוונים קשורים בפלטות האופנה ונמצא מקור השראה משותף.

אז עבור "פנטון" ו"דולוקס" זה הפך לשמיים: עבור חלקם דמדומים, עבור אחרים זה בוקר. באופן כללי, כל הגוונים האופנתיים של שנת 2020 מסתכלים אחורה על הטבע, ומנסים "לתפוס" את צבעיו האותנטיים ולהתאים אותם לאופנה. הבחירה במקור ההשראה גם אינה מקרית, אלא מוכתבת על ידי המצב האקולוגי ועצם הכמיהה להרמוניה ולאיזון, שציינה חברת "פנטון".

מגמות צבע נועדו לעזור בבחירת ערכת צבעים הרמונית בעיצוב הפנים שלך. וגם צבע הוא הדרך המשתלמת ביותר להפוך עיצוב פנים לאופנתי, אך מעצב מקצועי לעולם לא יכפה עליכם גוון שאינו תואם את טעמכם, גם אם הוא הכי טרנדי.

על ידי הסכמה למגמה כזו או אחרת, אנו מאפשרים למובילי דעה לקחת אותנו למשחק שנקרא "אופנה", שיכול להיות מעניין ומהנה, אך רק אתם יכולים להחליט אם לקחת בו חלק.

העבודות שלנו